HILARIUS
KEMIT, JPIC KAPUSIN MEDAN
Isi doni enda bias man kerina jelma gelah ngeluh
mehuli,
Tapi kerina isi doni enda la bias man
sekalak jelma si merangap
Peken Pardis
“Turahlah
ibas taneh nari kerina sinuan-sinuan, e me, dukut-dukut si erbuah, kayu si
erbuah si lit sinuanna i bas buahna.....
lit lah erbage-bage macam mahkluk si nggeluh ndemi lau ras erbage-bage
perik ndemi awang-awang.... jadilah bas taneh nari kerina erbage rubia-rubia si
nggeluh: kerina erbage asuh-asuhen ras kerina rubia-rubia si meliar, si galang
ras si kitik.... sijadikenlah manusia si sentudu ras tempasta, si menam seri
ras kita, gelah ikuasaina kerina nurung, perik-perik, bage pe kerina
asuh-asuhen, ras rubia-rubia si meliar, seri ras si galang ras si kitik...
Emaka ibahan Tuhan Dibata sada taman i Eden, janah i je me itamakenna manusia
si enggo ijadikenNa e guna ngusahai ras njagaisa..........”.
Turi-turin
kerna Peken Pardis ncidahken uga sura-sura Dibata kerna Doni ras kerina isina
si nasa lit, e me kap ngeluh ibas dame. Nabi Jesaya nuriken uga ulina kegeluhen
ibas doni enda si dem ibas dame ras sada penggejapen (harmonis),
“serigala
ras biri-biri ngeluh ras-ras alu dame, anak lembu ngga-gat ras anak singa,
danak-danak kitik si mpermakanisa. Lembu ras beruang ngagat ras-ras, anak-anakna pe ras
medem-medem... anak si kitik denga la kena kai pe, aminna erguro-guro pe ia
deherken nipe si erbisa...”.
Nabi
Jesaya ncidahken uga ulina kegeluhen ibabo doni enda, kerinana banci rembak ras
ersada, sada ku si debanna la lit sicianen, kerinana banci ngeluh rembak ras
erjagar-jagar. Kerina si itepa Dibata muat bagin ibas Peken Pardis si njadiken
sada perpulungen tah pe runggun si igelari ekosistem. Adi siertiken kai kin ekosistem e, e me kap
ibas kata eko ras kata system. Eko ibas kata Oikos nari (Junani), ertina
e me kap ingan tading, jabu, rumah. System ertina e me kap sada persadaan si
jadi alu erbage-bage bagi janah kerina bagin enda sikandit-kanditen sapih-sapih
ia. E maka ekosistem banci siantusi e me kap kerna sada rumah, janah ibas rumah
e lit erbage-bage bagin, janah bagin bagin enda sikandit-kanditen, janah
kerinana lit gunana erbahansa jadi sada persadan.
Antusen
ekosistem e banci ka nge siban andingen ras sada lereng tah pe gereta angin.
Sada lereng ikataken lereng perbahan kerina si lit ibas lereng e, e me kap
bagin-bagin si galang ras si kitik, kerinana erdahin alu mehuli. Bagin-bagin e me
kap, lit banna, bas ban e pe lit lengkarna, lit ka jari-jarina, lit ban dalamna
ras ban luarna janah la ketadingen pintil na. I tengah-tengah jari-jari lereng
e lit sada si igelari poros janah i
tengah-tengah poros e lit mimis. E maka lit ka segiteluna, lit stang, lit
rantai ras dayung-dayungna, ras si debanna. Kerinana bagin bagin enda muat
bagin ibas sada persadaan si ikataken gelarna lereng. Ibas persadan enda,
rantai e la banci ngataken maka ia me siperluna asangken mimis e, tah pe
dayung-dayung e, ngatakan maka ia sipentingna asangken pintil e. Kerinana
erguna janah kerinana muat bagin ibas persadan e. Adi la lit pintil tah pe
mimis maka la banci ikataken jadi sada lereng si mehuli. Bage ka pe ibas sada
ekosistem kerinana lit gunana erbahansa jadi sada persadan.
Peken Pardis bali ras sada ekosistem.
Ibas Peken e lit erbage-bage si itepa Dibata, lit suan-suanen, lit batang kayu
ras kerangen, lit perik-perik ras rubia-rubia, bage pe ras si debanna, janah la
ketadingen ras jelma. Kerina bagin-bagin si tading bas Peken Pardis enda
sikandit-kanditen kap. Sada ku si debanna sisangket-sangketten.
Manusia Idilo Ngusahai ras Njagai Peken
Pardis
Manusia
si itepa Dibata dem ibas pemeteh ras banci rukur, i tamaken Tuhan i Peken
Pardis e gelah banci iusahaina ras ijagaina. “.... E maka ibahan Tuhan Dibata
sada taman i Pardis, janah i je me itamakenna manusia si enggo ijadikenNa e
guna ngusahai ras njagaisa....”. Kerina
si itepa Dibata iberekenna man manusia gelah manusia banci ngeluh metunggung
ras sentudu ras peraten Dibata.
Kai
ertina ngusahai ras njagai Peken Pardis? Ngusahai ras njagai Peken Pardis e
maksudna labo gelah iate-ate manusia kempak kerina si debanna, tapi gelah
manusia ngusahaken ras njagai gelah kerina si itepa Dibata e tetap mehuli ibas
sada rakuten ras dame, banci ijaga keseimbangen sapih-sapih tinepa Dibata janah
sada ku si debanna sisangketten. Manusia la banci ngataken ma ia me sipentingna
asangken bulung-bulung si meratah tah pe asangken perik-perik si kabang.
Manusia e me kap sada bagin ngenca ibas kerina bagin si ersada ibas Peken
Pardis e. Kerina bagin e lit gunana janah kerina bagin e sisangkuten sada ku si
debanna.
Santo
Fransiskus i Assisi nari tuhu-tuhu ngejapken kesadanna ras kerina tinepa Dibata
si debanna. Igejapkenna maka kerinana rehna ibas Dibata Bapa nari. Bapa Si Sada
e kap sinepa kerinana janah bas Ia nari kap rehna kerinana. E maka kerinana
kita, bage pe ras rubia-rubia, ras dukut-dukut tah pe batang kayu, lau, perik,
batu, langit ras embun ras kerina si lit bas doni enda, ersenina ras erturang
kap, sabap kita kerina bas Bapa Si Sada
e nari kap rehna. Sada kap Bapanta. Teridah maka Fransiskus tuhu-tuhu
encidahken kehamaten man kerinana. Labo alu bage maka Fransiskus lanai man
nakan tah pe man nurung, tapi Fransiskus nuduhken sada kehamaten man kerina
rubia-rubia, kemahaten man kerina sinuan-sinuan ras si debanna. Ietehna
ersentabi adikin perlu ia man nurung janah ietehna ngataken bujur dung ipanna
gadung e, sabab igejapkenna maka ia la tersirangken ras si debanna. Bage pe
nini nininta nai, ilakokenna nge persentabin ope denga ia nuan page janah lawes
ia rani. Iban nini bulangta nai nge persentabin ope denga itektekna batang kayu
e guna erbahan sapo ia ras si debanna. Siinget denga nge maka piga-piga inganen
ikeramatken nini nininta nai, lit mata lau, lit kerangen, lit batu galang tah
pe batang kayu si galang ras si debanna. Kerinana enda guna njaga keseimbangen,
gelahna sada ras si debanna tetap ersada ibas dame. Enda me si igelari keadilen ekologis. Manusia mereken
kehamaten man manusia si deban ras man kerina tinepa Dibata si debanna. Ije me teridah kerna kai siikatekan Mahatma
Gandhi, isi doni enda bias man kerina jelma gelah ngeluh mehuli, la kurang kai
pe, tapi kerina isi doni enda la bias man sekalak jelma si merangap.
Manusia Merangap
Kepentaren,
kinibeluhen ras kengasupen rukur si ibereken Dibata man jelma si itepaNa la
ipakena guna ngusahaken ras njagai Peken Pardis e gelah tetap mehuli bagi sada ekosistem. Manusia atena jadi raja,
ngerajai si debanna. Aku me si pentingna nina manusia janah kerina si debana
arus runduk man bana. Manusia lupa maka ia sada bagin saja kap si tuhuna ibabo
kerina tinepa Dibata, manusia jadi dibata si ngaturken si debanna bali ras
sura-surana saja. Lanai iperdiateken manusia kerna Peken Pardis e janah lanai
iinget manusia uga maka ia idilo guna ngusahai janah njagai Peken Pardis e.
Manusia merangap, janah rangap enda me dosa asal ndube si tetap lit ibas
kinijelmanta sekalak-sekalak.
Sapih-sapih
manusia e pe dungna sicianen ate, kerinana erlomba-lomba jadi dibata. Manusia
erlumba-lumba erban rumahna sigalangna, erlumba-lumba puna taneh sibelangna
ibabo doni enda, puna kinibayaken sila erkira-kira gelah banci kerina kalak
mehamat man bana. Homo homini lupus
nina filsuf Thomas Hobbes, sekalak manusia jadi serigala kempak manusia si debanna.
Janah guna si e kerinana, tinepa Dibata si deban e jadi tumbal na. Belang-belang kerangen itabahi, uruk-uruk iperata janah
kelbung-kelbung itambusi. Manusia erlumba-lumba muati kai si nasa lit iteruh
taneh, si lit i babo taneh ras nangkapi kai si lit i langit. Manusia
erlumba-lumba pepulung ertana janah lanai ngukuri jelma si deban ras la ngukuri kerna uga pepagi kecibalen
doni enda.
Perbahanen-perbahanen
manusia si la mehamat ras la mehuli kempak tinepa si deban e erbuahken
kiniseran ras kematen. Kerangen i tabahi piah rusur reh lau galang mombakken si
nasa lit si ikelewatina. Rubia-rubia lanai lit inganna i kerangan, piah reh ku
kuta ndarami nakan janah rubati ras manusia. Si ku juma ku rumah, si mulih
karaben pe lanai tehna ndingan mejile nuan page, sabap lanai itehna ndigan wari
perudan janah ndigan wari perlego. Wari enggo reh murdena. Rusur sinanami maka
reh perlenggo bage dekahna janah i kuta si deban lalap ka udan. Si beluh niktik wari pe enggo kemamangen
atena sabap lanai banci itiktik wari erdandanken perdalanen bulan ras matawari.
Pengelako Manusia Sigundari
Pemeteh
manusia si iberekan Dibata gelah banci ngusahaken ras njagai Peken Pardis e, la
ipakeken manusia bali ras sura-sura Dibata. Manusia ncedai doni enda, encedai
jabuna, encedai inganna ngeluh, encedai inganna encari, encedai kegeluhen kempu-kempuna pepagin, sabap kai si
lit si gundari banci jadi lanai pepagin
iidah ras inanami kempu-kempuna. Doni si enggo murde ras si enggo ceda,
e me pepagi jadi tading-tadingen man kempu-kempuna.
“Penakit
citcit buah” sada contoh uga pengelako manusia i Tanah Karo Simalem ncidahken uga merangapna kita genduari.
Citcit buah labo penakit, tapi e me buah pengelako manusia si la njaga doni
enda alu mehuli ras mehamat. E maka labo lit tambar citcit buah. Persoalen
citcit buah nuduhken man banta uga enggo murdena “ekosistem” pertanin i Tanah
Karo. Taneh ras kerina sinuan-sinuan enggo i putasi. Putas gunana mbunuh, e maka
kerina mate. Adi siperdiatekan, pengelako mputasi taneh ras sinuan sinuan e,
maka mbue zat tah pe mahluk si erguna ikut mate.
Ibas
sada kesempaten, kuikuti kursus pertanian ekologis i Bangkok-Thailand. Sanga si
e isuruh me kami ndurung i bulung page i sabah. Dung ndurung ndai,
kutungtungken me kai sikudat i das sada papat. Erbage-bage kuat, lit nipe-nipe,
lit kaba-kaba, ras si debanna buena 13 erbage. E maka isuruh me aku nerapken
apai kin hama (encedai) ras apa predator (si man si encedai). Ibas 13 erbage
ndai, lit 4 hama janah 9 si debanna predator kap. E maka idat sada kesimpulen,
maka adi sipediat pe situhuna labo ndecai page e, tapi adi sisemprot page e alu
putas maka kerinana mate. Bage me pengelakonta i Tanah Karo si encedai taneh ras
sinuan-sinuanta. Kerina erlumba ndarami putas simersikna ras si mergana. Bage pe
pengelako uga maka sinuan-sinuan e pedas erbuah tas tasak, taneh e pe ikut
ikarbit ras ipaksa. Mental instant nina sigundari, e me erbahanca kita
perjuma-juma reh cedana. Taneh inganta ernuan nuan ras encari sicedai. Enda me
si ikateken “ketidakadilen ekolo-gis”.
Kai me banci siban?
Pengelakonta
si enggo semal negai taneh ras suan-suanenta alu putas ras si debanna e arus i
pengadi. La lit dalan si deban adi kin atenta pepulih kerna Tanah Karo Simalem
jadi tuhu-tuhu malem atenta tading i je. Uga carana? Inget pedah-pedah nininta
nai, tuduhken kehamaten ras kehulin ukur man doni enda. Doni enda me jabunta,
doni enda me inganta encari, doni enda nge inganta erdahin ras si debanna. Ula
sicedai... pengelakonta simputas taneh ras sinuan-sinuanta seh gundari, e me kap
sada pengelako “bunuh diri massal secara perlahan” nina. Langa bo
melawensa, cidahken atenta keleng kempak
kempu-kempunta alu kekelengen kempak doni enda. Mejuah-juah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar