BETLEHEM
KETAREN, BERASTAGI
Kata ‘ekologi’ reh idur
Junani logos (pemeteh, peruku-ren, ketangkasen) ras oikos (jabu,
sangkep nggeluh). Alu ekologi ipebindang me ulih penggermeten kerna
sinuan-sinuan, rubia-rubia tah manusia rikutken ras ubungenna ras kegeluhen
si ngepkepsa.
Ekologi bage pe ilmu lingkungen, encidahken kerna kegeluhen ibas kerina si
nggeluh, jelma ras kegeluhenna.
Adi ngerana kita kerna
ekologi genduari enda, tentu cakapta tertuju kempak sura-sura ras pendahin guna
pesikap doni si arah pendalanen waktu enggo tambah-tambah burukna, bagi uis si
enggo mbelang rigatna. Linur, banjir, kemarau ras perudan si lanai terteka,
asap bage pe ijah-ije deleng mbeltuk tentu jadi tanda-tanda si nangkasken maka
pertibi enda enggo mumuk. E maka ekologi arus kap ertujun guna pegedangken
kegeluhen manusia raduken ras kerina tinepaNa. Guna si e, ibas ekologi arus kap lit kinibebasen, kiniadilen
si erpalasken ukur mehuli nangdangi kerinana tinepa Dibata.
Ndahiken dahin ras usaha
gelah banci nggeluh alu terulin, arus ka me ilakoken alu mperdiateken odak
budaya, pemeteh-perukuren bage pe kiniteken. Si enda tuhu-tuhu penting rikutken
kinata maka i babo kendit enda ijapa pe, manusia lit ibas suku, budaya,
kiniteken bage pe ulu ras ulih pertibi si melala ragam ras erbagena.
Sope kita ncakapken kalak, rarasen tah pe persadan iluar dirinta, ulin kap dirinta jine sipesikap guna erbahan perbahanen-perbahanen ibas kita nggeluhken kegeluhenta ibabo pertibi enda. Uga nge kita ibas ndahiken dahinta i tengah juma, i sabah tah pe i kesainta? Uga nge sibaba tempas Gereja, jabu-jabu, paroki, sekolah, karya-karya sosial, gelah reh sikapna erperbahanen kempak lingkungen i sekelewetta nggeluh.
Sope kita ncakapken kalak, rarasen tah pe persadan iluar dirinta, ulin kap dirinta jine sipesikap guna erbahan perbahanen-perbahanen ibas kita nggeluhken kegeluhenta ibabo pertibi enda. Uga nge kita ibas ndahiken dahinta i tengah juma, i sabah tah pe i kesainta? Uga nge sibaba tempas Gereja, jabu-jabu, paroki, sekolah, karya-karya sosial, gelah reh sikapna erperbahanen kempak lingkungen i sekelewetta nggeluh.
Tole pe, persoalen
lingkungen jadi persoalen kegeluhen umat manusia kap. Tupung doni enda tergejap
reh mumukna, lit terpuk-terpuk manusia si ngenanami kiniseran lebihen asangken
terpuk-terpuk si deban. Negaranta Indonesia enda umpamana tersena selaku
‘pertibi si mehumur tapi rayatna musil’. Bage me pe Taneh Karo Simalem enda,
tergejap maka enggo kurang malemna sabap rimo enggo jadi arimo, cina ras tomat
kena pinakit keriting ras merari buah kayu pangan jelma pe ilebei ipangani
cit-cit piah lanai terbaba kurumah apai ka kutiga. Adi nggit kena erpenulih ku
pudi engkai maka perbeben-perbeben enda jadi, tentu jabapna e me erkiteken kita
(alu sedar tah lang) enggo ncedai kiniraturen alam, tah alu mbuasa make racun
tah pe pupuk kimia, ngegei kiniraturen kegeluhen i kerangen ras si debanna.
Kerina tinepa Dibata
itepaNa tentu guna kiniulin manusia subuk ibas paksa si lewat, paksa si
genduari bage pe guna paksa si reh. Uga orat nggunaken ulih taneh,
sinuan-sinuan tah pe asuh-asuhen la kap banci ipesirang ras orat kegeluhen ibas
kiniras-rasen. Si e ngataken kata maka seakatan perlu siukuri kerna nasibta
genduari, perlu ka pe sigermeti kerna nasib sinursurta denggo. Adi sitadingken
kin taneh tah lau lanai sehat, tentu sinursurta ersumpah pe ibas ukurna
nangdangi kita si niakapna la meteh mehuli.
Guna si e, telah-telah
bage pe pengajaren arus tetap isusurken guna ngkelengi pertibi kegeluhenta
enda. Pendidiken i sekolah-sekolah si genduari teridah terjeng mindahken
pemeteh ibas buku nari kempak anak didik, perlu kal itambahi alu ‘aksi-aksi
sosial’ guna nempa manusia si bagi manusia. Adi arah ercakap-cakap, arah
erlajar dingen arah sekolah jelma se genduari enggo reh pentarna subuk guna
pehuli geluhna bage pe ibas ncedai lingkungen kegeluhen, maka arah
ercakap-cakap, arah erlajar dingen arah sekolah e ka nge dalan maka seakatan
manusia reh beluhna ncari banci ka reh pentarna engkelengi kerina tinepa
Dibata.
(BK).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar