Selasa, 29 April 2014

EKOLOGI: KAI RAS UGA?



BETLEHEM KETAREN, BERASTAGI


Kata ‘ekologi’ reh idur Junani logos (pemeteh, peruku-ren, ketangkasen) ras oikos (jabu, sangkep nggeluh). Alu ekologi ipebindang me ulih penggermeten kerna sinuan-sinuan, rubia-rubia tah manusia rikutken ras ubungenna ras kegeluhen si  ngepkepsa. Ekologi bage pe ilmu lingkungen, encidahken kerna kegeluhen ibas kerina si nggeluh, jelma ras kegeluhenna.
Adi ngerana kita kerna ekologi genduari enda, tentu cakapta tertuju kempak sura-sura ras pendahin guna pesikap doni si arah pendalanen waktu enggo tambah-tambah burukna, bagi uis si enggo mbelang rigatna. Linur, banjir, kemarau ras perudan si lanai terteka, asap bage pe ijah-ije deleng mbeltuk tentu jadi tanda-tanda si nangkasken maka pertibi enda enggo mumuk. E maka ekologi arus kap ertujun guna pegedangken kegeluhen manusia raduken ras kerina tinepaNa. Guna si e, ibas  ekologi arus kap lit kinibebasen, kiniadilen si erpalasken ukur mehuli nangdangi kerinana tinepa Dibata.
Ndahiken dahin ras usaha gelah banci nggeluh alu terulin, arus ka me ilakoken alu mperdiateken odak budaya, pemeteh-perukuren bage pe kiniteken. Si enda tuhu-tuhu penting rikutken kinata maka i babo kendit enda ijapa pe, manusia lit ibas suku, budaya, kiniteken bage pe ulu ras ulih pertibi si melala ragam ras erbagena.
Sope kita ncakapken kalak, rarasen tah pe persadan iluar dirinta, ulin kap dirinta jine sipesikap guna erbahan perbahanen-perbahanen ibas kita nggeluhken kegeluhenta ibabo pertibi enda. Uga nge kita ibas ndahiken dahinta i tengah juma, i sabah tah pe i kesainta? Uga nge sibaba tempas Gereja, jabu-jabu, paroki, sekolah, karya-karya sosial, gelah reh sikapna erperbahanen kempak lingkungen i sekelewetta nggeluh.
Tole pe, persoalen lingkungen jadi persoalen kegeluhen umat manusia kap. Tupung doni enda tergejap reh mumukna, lit terpuk-terpuk manusia si ngenanami kiniseran lebihen asangken terpuk-terpuk si deban. Negaranta Indonesia enda umpamana tersena selaku ‘pertibi si mehumur tapi rayatna musil’. Bage me pe Taneh Karo Simalem enda, tergejap maka enggo kurang malemna sabap rimo enggo jadi arimo, cina ras tomat kena pinakit keriting ras merari buah kayu pangan jelma pe ilebei ipangani cit-cit piah lanai terbaba kurumah apai ka kutiga. Adi nggit kena erpenulih ku pudi engkai maka perbeben-perbeben enda jadi, tentu jabapna e me erkiteken kita (alu sedar tah lang) enggo ncedai kiniraturen alam, tah alu mbuasa make racun tah pe pupuk kimia, ngegei kiniraturen kegeluhen i kerangen ras si debanna.
Kerina tinepa Dibata itepaNa tentu guna kiniulin manusia subuk ibas paksa si lewat, paksa si genduari bage pe guna paksa si reh. Uga orat nggunaken ulih taneh, sinuan-sinuan tah pe asuh-asuhen la kap banci ipesirang ras orat kegeluhen ibas kiniras-rasen. Si e ngataken kata maka seakatan perlu siukuri kerna nasibta genduari, perlu ka pe sigermeti kerna nasib sinursurta denggo. Adi sitadingken kin taneh tah lau lanai sehat, tentu sinursurta ersumpah pe ibas ukurna nangdangi kita si niakapna la meteh mehuli.
Guna si e, telah-telah bage pe pengajaren arus tetap isusurken guna ngkelengi pertibi kegeluhenta enda. Pendidiken i sekolah-sekolah si genduari teridah terjeng mindahken pemeteh ibas buku nari kempak anak didik, perlu kal itambahi alu ‘aksi-aksi sosial’ guna nempa manusia si bagi manusia. Adi arah ercakap-cakap, arah erlajar dingen arah sekolah jelma se genduari enggo reh pentarna subuk guna pehuli geluhna bage pe ibas ncedai lingkungen kegeluhen, maka arah ercakap-cakap, arah erlajar dingen arah sekolah e ka nge dalan maka seakatan manusia reh beluhna ncari banci ka reh pentarna engkelengi kerina tinepa Dibata.
(BK).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar